Menu

plenfrdeitrues

Aktywne wakacje w bibliotece Wyróżniony

Aktywne wakacje w bibliotece

W dniach 15-26 lipca 2019 r. w Miejskiej Bibliotece Publicznej odbywały się wakacyjne zajęcia dla dzieci pod hasłem "Aktywne Wakacje z Biblioteką – zdrowe odżywanie, sport i czytanie". Zajęcia skupiały się na promowaniu czytania książek, zdrowego stylu życia, aktywności ruchowej oraz kreatywnych warsztatach rozwijających różnorodne talenty i zdolności najmłodszych czytelników. Pierwszego dnia odbyły się zajęcia integracyjne, które pozwoliły dzieciom poznać swoje imiona i zainteresowania. Grupa określiła także zasady dobrego zachowania i działania w grupie. Na zajęciach czytaliśmy fragment książki Grzegorza Kasdepke „Wakacje Detektywa Pozytywki”, który rozpoczął dyskusję o wymarzonych miejscach i  zajęciach wakacyjnych. Dzieci projektowały własne znaczki pocztowe z wybranych miast i państw. Wspólnie ozdabialiśmy wakacyjną walizkę oraz tworzyliśmy pudełka na wakacyjne skarby. Dyskutowaliśmy również o zasadach bezpieczeństwa podczas wakacyjnych aktywności. Podczas dwóch tygodni zajęć towarzyszyli nam bohaterowie książki Justyny Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Tworzyliśmy wspólnie skarpetkowe pacynki oraz kolorowe ptaki, kotki i żabki, które również pojawiły się w książce. Każde spotkanie rozpoczynamy zajęciami sportowymi oraz zabawami ruchowymi z piłkami, kolorowymi chustkami oraz chustą animacyjną Klanzy.

Promując aktywność fizyczną wychodziliśmy również na spacery oraz plac zabaw, korzystając ze słonecznej pogody.  Podczas zajęć plastycznych wykorzystywaliśmy różne techniki i materiały. Farbami do malowania na szkle ozdobiliśmy kolorowe lampiony, tworzyliśmy swoje własne glicerynowe mydełka oraz figurki z gipsu, które dzieci ozdabiały według własnego pomysłu. Dzieci malowały również farbami na folii spożywczej podczas zajęć na świeżym powietrzu w Ogrodzie Róż. Tego dnia odbył się również konkurs na najdalszy lot papierowym samolotem. Pierwszy tydzień upłynął pod znakiem zdrowego odżywiania, dzieci samodzielnie przygotowywały kolorowe kanapki z pożywnych produktów. Drugi tydzień zajęć rozpoczęliśmy od zajęć profilaktyczno-edukacyjnych o charakterze antynałogowym przy wykorzystaniu tekstu Roksany Jędrzejewskiej – Wróbel „Adaś ma nałoga”. Opowiadanie rozpoczęło dyskusję nt. dobrych i złych przyzwyczajeń. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób nałogi wpływają na funkcjonowanie człowieka w grupie społecznej. Dyskusję zakończyliśmy pracą w grupach, gdzie uczestnicy zajęć wykonywali plakaty pod hasłem „Aktywne życie bez nałogów”.  We wtorek 23 lipca odbyła się wizyta pedagoga z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nowym Mieście Lubawskim pani Moniki Puchniarz, która poprowadziła zajęcia edukacyjne nt. profilaktyki antynałogowej wśród dzieci i młodzieży, a także dorosłych. Pani pedagog rozmawiała z dziećmi o pozytywnych i negatywnych formach rozładowywania napięcia, zdenerwowania i stresu. Pokazywała dzieciom, co ma szkodliwe działanie dla człowieka. Poinformowała również, gdzie dzieci mogą szukać pomocy, kiedy są w trudnej sytuacji.

W tym dniu odbyły się także warsztaty teatralne, których celem było zainteresowanie dzieci życiem kulturalnym. Uczestnicy samodzielnie przygotowały scenografię do bajki "Brzydkie Kaczątko", zaprezentowanej z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai. Kolejnego dnia odbyły się zajęcia promujące Dyskusyjny Klub Książki dla dzieci, działający przy naszej bibliotece. Podczas zajęć członkowie DKK prezentowali działania klubu i opowiadały na czym polegają spotkania klubowiczów.  Na przykładzie książki „Śladami Neli przez dżunglę, morza i oceany”  uczestnicy wakacyjnych zajęć mogli poczuć się jak członkowie klubu. Rozmawialiśmy o Neli, jako dziecku, podróżniku i autorce książek. Dzięki aplikacji See More, po odszukaniu tajnych kodów w książce, dzieci mogły razem z Nelą wczuć się w rolę odkrywcy i poszukiwacza przygód. Zainteresowanie klubem było ogromne. Czwartek był dniem zadań i zagadek drużynowych. Różnorodne konkurencje sportowe i umysłowe pozwoliły dzieciom na poznanie własnych możliwości. Ostatni dzień wakacyjnych zajęć upłynął pod hasłem „Ruch to zdrowie”. Zorganizowaliśmy wycieczkę do kręgielni, gdzie dzieci mogły spróbować swoich sił na torze do kręgli oraz pobawić się w „małpim gaju”. Uczestnicy wakacyjnych zajęć w bibliotece spędzili miło i aktywnie czas pośród swoich rówieśników, zachowując w pamięci ważne informacje dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa oraz moc wrażeń zebranych podczas wakacji w Miejskiej Bibliotece Publicznej.